Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed purus lacus, dictum in posuere in, efficitur et tellus. Praesent scelerisque nunc vitae massa euismod gravida. Sed magna eros, facilisis quis venenatis non, commodo at sapien. Sed quis augue facilisis, gravida velit at, facilisis justo. Maecenas auctor ex lorem, vitae mollis augue mollis sed. Etiam non odio at mauris suscipit pretium. Pellentesque ornare sem augue, et faucibus risus euismod id. Proin condimentum dictum urna quis malesuada.
Nulla luctus mauris nec tortor convallis iaculis. Nullam sed sagittis orci. Mauris diam leo, suscipit et iaculis a, tempus non lorem. Ut posuere orci eget euismod scelerisque. Pellentesque facilisis gravida libero quis condimentum. Aenean commodo lorem faucibus nunc tempor, ut viverra sem viverra. Cras nec nisl neque. Mauris id justo nec arcu pharetra iaculis. In hac habitasse platea dictumst. Vivamus vestibulum lectus a malesuada lobortis. Phasellus consequat tellus varius erat rutrum sagittis. Nullam non velit ex. Nulla venenatis non dolor sed sodales.
polozka1
polozka2
Nadpis1
Proin sit amet efficitur libero, id ultricies purus. Vestibulum fringilla nibh et ipsum interdum, ac vehicula arcu tristique. Nulla dignissim consectetur erat eu malesuada. Phasellus gravida rutrum blandit. Integer non mattis lectus, ac pulvinar velit. Ut cursus sem arcu, quis condimentum elit auctor id. Vestibulum bibendum congue libero, at blandit velit lacinia eget. Nulla ac eleifend orci, a sagittis est.
Nam dui arcu, posuere ut lorem ac, cursus pellentesque est. Morbi accumsan aliquam est, quis pellentesque augue malesuada at. Phasellus sed velit mollis, tempor ante vel, molestie arcu. Aliquam eu odio sapien. In hac habitasse platea dictumst. Sed metus augue, dignissim semper fermentum ac, aliquam quis est. Nulla at porta risus. Vestibulum vitae suscipit odio, congue auctor nisl. Morbi eleifend rutrum turpis, sit amet mollis enim luctus vitae. Orci varius natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Proin id arcu auctor, consequat felis nec, tincidunt nibh. Sed auctor faucibus quam, at blandit odio tincidunt a.
Praesent luctus dui vitae metus sagittis, vitae fermentum felis volutpat. Nullam quis metus vel felis sollicitudin sagittis. Nulla non maximus nunc, at lobortis augue. Vivamus accumsan interdum porttitor. Nam dignissim rutrum sem at varius. In vel erat ornare, pulvinar ligula vitae, ornare metus. Suspendisse potenti. Fusce finibus, sem vitae eleifend ornare, odio ligula faucibus urna, vel pretium dolor mauris sed orci. Cras ac tincidunt diam. Nulla ac varius dui. Etiam erat ligula, vulputate nec ipsum vel, cursus euismod ipsum. In vel blandit ipsum. Morbi commodo faucibus pretium.
.
Nadpis2
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed purus lacus, dictum in posuere in, efficitur et tellus. Praesent scelerisque nunc vitae massa euismod gravida. Sed magna eros, facilisis quis venenatis non, commodo at sapien. Sed quis augue facilisis, gravida velit at, facilisis justo. Maecenas auctor ex lorem, vitae mollis augue mollis sed. Etiam non odio at mauris suscipit pretium. Pellentesque ornare sem augue, et faucibus risus euismod id. Proin condimentum dictum urna quis malesuada.
Nulla luctus mauris nec tortor convallis iaculis. Nullam sed sagittis orci. Mauris diam leo, suscipit et iaculis a, tempus non lorem. Ut posuere orci eget euismod scelerisque. Pellentesque facilisis gravida libero quis condimentum. Aenean commodo lorem faucibus nunc tempor, ut viverra sem viverra. Cras nec nisl neque. Mauris id justo nec arcu pharetra iaculis. In hac habitasse platea dictumst. Vivamus vestibulum lectus a malesuada lobortis. Phasellus consequat tellus varius erat rutrum sagittis. Nullam non velit ex. Nulla venenatis non dolor sed sodales.
Maják
Prastará kamenná věž stojí na ošlehaném skalisku nad bouřícími vodami Oceánu snů a barví jeho beztvarou temnotu svým teplým světlem. Věž sama ale jen ukrývá cosi osamělého a nepohnutelného, jakousi vůli, která zde stojí od věčnosti a bude zde stát i v ten den, až budou hvězdy padat z oblohy a rozkvétat ve svém tonutí jako bělostné lotosy na hladině prvotních vod.
Legenda říká, že kdysi zde nebylo moře ani věž, ale jen poklidné zelené pahorky křižované pěšinkami toulavých duší a stepní zvěře v jejichž středu sedával Tichý poutník, zvaný Kirin, ani starý ani mladý. Ten za soumraku vždy rozdělával oheň a zvěř ho v uctivém kruhu obklopila, aby v teplém mlčení vyslechla moudrost Ticha. Pak se však změnil svět a započal Příliv. Nekonečné smyčky démantového Hada plnily zemi. Pláně se měnily v moře a údolí ve fjordy. Lidé prchali do hor, opouštěli svá města a těch se zmocňovaly tváře mrtvých a hluboko pod hladinou ulicemi protékaly sny.
Tehdy, jak se praví, pěnivé hřbety hadích smyček dorážely i na Kirinovo skalisko. Duchové stepi prchli do kopců a sledovali z povzdálí osamělou postavu svého mistra, kolem níž se pod silou hadího dechu třepotal plášť jako křídla zápasících racků. Tu však Tichý poutník upřel zrak na modročirého obra a pravil jediné slovo. A ejhle – to slovo se stalo kamenem, základním kamenem majáku, který ještě toho dne Kirin vlastníma rukama dostavěl. Celou noc pak probděl na vrcholku věže, kde, jako každé noci, rozdělal svůj oheň. Oceán marně dorážel na její úpatí a od toho dne nepostoupil již ani o krok, neboť jej zastavilo slovo vyrvané z mlčení. Tím slovem je maják a jeho oheň.
A říká se, že ten maják nestojí na naší zemi, ale na březích tisíckrát starších a pevnějších. Stojí prý na březích z adamantia, nepohnutelném skalisku nepokořitelné paměti bohů v samém prostředku hvězd. Každý námořník ctí a hledá světlo tohoto majáku, protože jeho mihotavý jas je vidět odevšad z naší země – jeho ohni totiž vpravdě říkáme Polárka a ctíme ji jako pevný úběžník našich bloudění.
Jantarová citadela
Kdo si troufne říci nahlas její jméno? Jméno té, která za vším stojí? Oči ji hledají v nejhlubších temnotách, kroky bloudí pustinou, krev obětí plní studny, hlas volá a umlká, lidé se rodí a umírají… vše jen kvůli ní a v nevědomé touze po tom ji spatřit. Třeba jen koutkem oka, náhodně, v opilosti mysli. Je jen jedna veliká nezastavitelná touha – spatřit jednoho dne Citadelu a konečně blaženě zaniknout silou toho uvědomění.
Dvaadvacet bran střeží její tajemství, pravda o ní se šeptá do ucha zasvěcenému, lež o ní se křičí na náměstích a tržištích. Moudří praví, že cesta k jejímu úpatí je trnitá a lemována pokušením a smrtí. Vede hluboko do hvozdů nevědomí, kde se bojovník střetává s mocnými strážci, vede do paláců a měst vědomostí, z jejichž pasti jen málokdo vyklouzne, vede přes poušť ztráty smyslu, kde mnozí zahynou, do hor čistoty, s nimiž se mnozí spokojí, vede na oblohu absolutna, kde se mnozí rozplynou a dál na hladinu Oceánu Snů, dál a dál přes Starý Most až k Rezavým Vrátkům v Opuštěném Domě kde bydlí Nikdo, král Poutníků, který jediný zná bezpečnou cestu až k samotnému Cíli.
Ano, je to tak. V Citadele je ukryt smysl a účel všeho, Citadela je domovem Tajemství, které před námi uniká do jejích zdí. Cesta k ní je nesmírně dlouhá, ona sama však není daleko, je přímo tady, mezi námi, třebaže ztracena. Kmeny stromů jsou sloupy její klenby, tráva je jejím kobercem, slunce jejím chrámovým ohněm, měsíc nočním strážcem, lidé jiskrami, zvířata jsou jejími kněžími, kameny podlahou a zdmi ztuhlé věčné Písně. Není to však tak, jak to bylo kdysi. Stalo se cosi strašného a Citadela zmizela ze svého místa, smysl se zahalil neproniknutelným hávem a svět začal kráčet odlišnými cestami.
Věčná bitva
Za některých chmurných dní se stává, že když se dvě vojska naplněná vzájemným strachem a nenávistí střetnou pod zamračenou oblohou a jejich zbraně na sebe s třeskotem udeří a krev začne téct proudem, tak vojska zapomenou na to, oč se vlastně válčí a ponoří se hluboko do válečné vřavy s jedinou myšlenkou – na boj a na přežití.
Když k tomu dojde s dostatečnou silou, když jsou všichni naplněni silou svých pudů a jejich vědomí se změní, tehdy se možná někteří setníci nebo generálové rozhlédnou a s hrůzou si povšimnou, že už dávno nebojují na původní planině a v původním počtu, ale že jsou nyní účastni na bitvě, která je daleko větší a přesahuje jejich představivost. Na Věčné Bitvě.
Uvidí, že nyní bojují úplně jinou bitvu – odvěkou a nekonečnou bitvu, pradávnou bitvu, která nemá konce na tomto světě. Uvidí velikost Věčné Bitvy, v níž se pod bouřnou oblohou sráží miliardové šiky zkrvavělých a odhodlaných vojínů ve věčně proměnlivém střetu, uvidí toto vše a jeho duše se nadme mocí vší té síly. Posvátný mráz mu přeběhne po zádech a jeho ruka pozdvihne v odhodlané vlastenecké křeči prapor pod nímž se seřadí všichni ti stateční a odhodlaní dobří chlapci a s burácejícím křikem se vrhnou do řad nepřátel, aby mohli skropit zem svou krví.
To je Věčná Bitva. Není z ní úniku.
Lesní sál
V jádru a podstatě lesa je skryt lesní sál. Obyčejný les je jeho nejzjevnější manifestací. Les sám je vlastně již vůní i předsálím tohoto sálu. Co v obyčejném lese leží jen jako skrytá potence, to se v sálu stává naplněností. Neprochází, narozdíl od měsíčního, periodickou proměnou síly, ale jeho moc se liší v závislosti na tom, kdo doň vstupuje, neboť sál má tendenci reflektovat nitro poutníka. Kdo v sobě nosí běsy, setká se s nebezpečím, kdo má v nitru mír, nalezne odpočinek a krásu. Přestože nesílí a neslábne, přesto se proměňuje a to tak výrazně, že lze mluvit o čtyřech sálech: Sál Jarní, Letní, Podzimní a Zimní.
Vůně – vůně lesního sálu je vůní lesa. Kdo zůstává fascinován barvami a tvary, komu přinese vůně medu a tlejícího listí nostalgii, ten pocítil vůni sálu.
Předsálí – předsálí, ač nezmění tvář lesa, změní její povahu. Cestovatel náhle zjišťuje, že kameny, které teď vidí, již někdy předtím musel vidět, že kmeny, na které usedal, již kdysi spatřil, snad ve snu. Pohybuje se ve světě vlastní paměti, neboť je povaha okolí již tak hebká a jemná, že přijímá jeho projekce. Nic člověka netlačí, aby považoval určitý kámen za nový. V předsálí také bývají nepříjemné pasti. Neviděné bažiny, otrávené pramínky, blouznivé páry a narkotické plody.
Práh – na prahu cestovatel ucítí nebezpečí, neboť již okolí nerespektuje jeho paměť. Nepřiřazuje jevům lesním jevy lesní, ale jevům jakýmkoliv jevy jakékoliv. V kůře stromů vidí tváře, v kamenech skrčené skřety, ve větru hlasy a v přátelích mrtvé příbuzné. Spolu s tím přináší uvědomění relativity našeho náhledu na skutečnost a pochybu, zdali les právě teď neukazuje skutečnou realitu a s tím přichází úlek. Samotný práh je ale skalnatý pás, skrz nějž vede jeskyně. Za touto jeskyní je již samotný sál a kdo jí neprojde, nedosáhne jej. Říká se jí Čarodějova síň, neboť v jejích hlubinách prý spí v křišťálové rakvi prastarý mág, který sní věčný sen, z nějž se nemůže probudit. Jeho mysl je tak mocná, že vytváří představy skutečnější než prostá skutečnost a právě jim je poutník vystaven. Jen skutečný hrdina projde touto jeskyní se ctí a živ.
Hlubší roviny sálu, než je Práh nebyly dosud prozkoumány a snad jen drúvidé mohou v náznacích vyprávět o skutečných tajemstvích, které v sobě skrývá Les.
Runy – Lesní runy jsou nazývány radixy. Narozdíl od run jiných rodů jsou živé a rostou od semínka do plnosti svého růstu. Jejich uživatelé musí o lesní runy pečovat a zalévat je. Opečovávaná runa roste do síly i krásy a říká se, že jednoho dne rozkvete…
Horologium
Kdo si troufne nahlas říci jeho jméno? Málo je těch, kdo znají okolnosti původu, smysl a účel Horologia. Slovo samo prý neznamená víc, než Časostroj či Hodinoprav, ale dle mínění jiných je skutečným významem slova Hrůzolež a Horologium je klíčovou dírkou, jíž lze pohlédnout do Propasti, kde leží Lež, svinutá jako had a čekající na své povolání.
Podle jiných nejvíc ukazuje na povahu Horologia jiné z jeho jmen: Orloj. Je to stroj temných Orlů, což je jen jiné jméno strašlivých Vranohlavů, bytostí z Propasti. Jejich pera jsou černá a olejnatá nikoliv od přirozenosti, ale proto, že neúnavně pracují u soukolí skrytého stroje a mažou ho hustým olejem, jejž vydestilovali ze smolných podsvětních jezer zkapalnělých těl předků.
Čím ale Horologium je? Jaká pověst se o něm nejčastěji vypráví?
V Xalgonu se o Horologiu říká, že se jedná o Stroj Nápravy. Že svět byl pokažen vzbouřením stvořených bytostí a jejich pýchou, že upadl v hřích a nepravost. Že vzbouřenci získali podporu Zvenku, z Prázdna, a svrhli Pána a Stvořitele, Jediného a Pravého, do Propasti za Hlubinné Zrcadlo, kde skončil spoután a uvězněn. Že na Qurandu však zbyla hrstka věrných pod trpělivým vedením moudrých Zilathů, a ti mají za cíl Velkou Nápravu. Svět má v sobě doposud mnoho z řádu, který mu vtiskl Stvořitel, ale svévole a pýcha bytostí jej rozklížila z jeho správné formy. Toto rozklížení je současně překážkou, která znemožňuje Stvořitelův návrat. Horologium je strojem nesmírné komplexity a umu, který tvoří jakýsi mikrokosmický model světa a díky magickým silám sympatie a rezonance s celým Stvořením dokáže manipulovat a posouvat svět z jeho porušeného stavu ke stavu ideálnímu, kdy budou konečně ‚hvězdy na těch správných místech‘ a Stvořitel se navrátí.
V Sairis se o Horologiu říká, že se jedná o Vynález Zkázy. Strašlivý Baoth kdysi dávno stvořil svět jakožto temné vězení duší, jež v něm měly pro jeho potěšení hrát věčné divadlo, ale přepočítal se a duše v sobě měly více síly a vůle po svobodě, než na jakou byl Baoth připraven. S pomocí Světlonoše a dalších dobrých mocností lidé hrůzovládu Baotha ukončili a věznitele samotného uvěznili v Propasti. Baoth číhá za hranicemi kosmu a jen tu a onde se do světa vkrádá skrz praskliny v tkanivu reality jeho stín, jemuž se říká Požírač Hvězd. Horologium je děsivý mechanismus, který v sobě ztělesňuje původní Baothovu vizi kosmu jako hodinového stroje, jenž bere svou energii jako upír z krve a života čistých duší, jež jsou v něm zapřaženy a upoutány. Horologium neměří čas, ale vyměřuje čas, vytváří ho a lije ho do světa ve stále větších kvantech, jako obrovský příliv či potopu. Je tomu tak proto, že řád, jenž byl vystavěn po Baothově vyhnání, stojí na základech Bytí, Klidu a Kruhu, kdežto Baoth přináší Tok a Změnu. Jeho budoucí vítězné jméno zní Pán Nového Času.
Archivy Xalgonských Zilathů jsou lidu ztajené a tak neznáme veškeré dějiny Horologia. Zdá se zřejmé, že Horologium není možné postavit kdykoliv a kdekoliv – kromě nesmírných technických nákladů je k jeho stavbě potřeba otevřených vrátek v tkanivu osudu. Obvykle se tak děje ve chvíli, kdy strana Azharů překročí ve své dychtivosti svoji pravomoc a v kompenzaci za to mají Zilathové ‚volný tah‘. Horologium je stroj obřích rozměrů, podobný nesmírně veliké pohyblivé katedrále s mnoha rameny a křídly z oceli a obsidiánu. Ve svém pohybu se podobá klubku ozubených hadích těl, jež tančí smrtící tanec s hejnem černokřídlých kamenných cherubů. Je Temným Městem, je Orlojem, je Hodinovým Strojem. V jeho srdci musí být uvězněn jeho vlastní stavitel, jinak se nemůže stroj dát do pohybu a jedním ze zdrojů rozbíhajících pohon stroje je stavitelova krev. Obětní zákony však připouští zástupnou oběť – bratra, sestru, syna, dceru – jež sdílí krev a s níž je stavitel spojen poutem lásky.
Měsíční sál
Je jedním z nejsilnějších, ale také nejnebezpečnějších sálů. Je sálem čerpajícím z měsíční síly a proto je na ní též závislý. Vstoupit do něj za novu je nesmírně náročné, naopak za úplňku se mnohým poutníkům otevírá sám od sebe.
Za novu je jeho třpytivá krása ztemněna a v jeho mozaikové podlaze zejí široké trhliny. Za úplňku se skví stříbřitou nádherou, je prostornější a průchodnější. Naneštěstí jej ale málokdo dokáže za úplňku opustit, protože jeho sebestředná síla je veliká. Měsíční sál je zaměřen především na zrakové vjemy. Hmat i sluch jsou v něm velmi otupělé a chuť a čich dokonce vůbec nepracují.
Vůně – první, na co vnímavý tvor narazí, je „vůně sálu“ – jakýsi neurčitý pocit, že se sál blíží. Jednak je ve vzduchu více měsíční energie, jednak už v okolí začínají probíhat nepatrné změny směrem k sálu, což jsou ale oboje jen projevy blízkosti sálu. Někdo nemusí zaznamenat ani energii, ani změny, ale může cítit sál „za rohem“. Ve vůni může kráčet dlouhé hodiny a nemusí dojít k ničemu dalšímu. Koneckonců za opravdu zářivé měsíčné noci je vůně úplným automatismem. Jenže sál je někdy aktivní a někdy neaktivní a proto se stává, že se vůně nerozvine do předsálí.
Předsálí – jakmile se stromy a podlaha lesa jakoby zastaví v pohybu, jakmile ztuhnou a zalesknou se stříbrem, tehdy se blíží předsálí. Stromy nadále pokračují ve změnách, až začnou připomínat štíhlé sloupy a jejich větve žebra klenby. Podlaha pokrytá listím ze změní na mozaiku stříbrných lístků a zvěř zmizí. Pak sloupy postupně ztrácí klenbu, až zbudou jen nevysoké pahýly, jak ve zhrouceném chrámu dávných bohů. Oko zná v tom prostoru jen dvě barvy: stříbrnou, jež září až oslepuje, a černou, která je úplnou temnotou a drtí oko. Kdo totiž pohlédne do oné temnoty za sloupy sálu, tak se mu zdá, jakoby oslepl, protože vidí hlubší černotu, než kterou zná svět smrtelníků. Předsálí také zná mnohé nástrahy a pasti. Každá pavučina, jež se leskne pokryta krystalky měsíčního kovu, každý temný závoj, každý falešně vržený stín a každá nepravidelnost v mozaice může být smrtelnou pastí, která pozře člověka podobně jako jícen netvora. Na konci předsálí se objevují první luny neboli měsíční runy.
Práh – tam, kde ze sloupů zůstává již jen zdobená patka a kde sál již vypadá jako měsícem ozářená planina, tam začíná stoupat mohutné schodiště. Jeho stupně jsou dlouhé a nevysoké a připomíná tak hlediště dávného opuštěného amfiteátru. Schody stoupají stovky stupňů, až už je měsíc blizoučko a obrovský, víc než dvakrát větší než předtím, s chladivou tváří přes osminu oblohy. Tam, kde schody končí, začíná samotný sál.
Nitro sálu – Kdo dosáhl vrcholu Velkých Stupňů, spatří vznešenou krásu sálu. Převysoko nad jeho hlavou se pnou žebra klenby, jež mají mezi sebou široké prostory, jimiž proniká jasná záře měsíce. Sloupy jsou mohutné a zdobené a ční majestátně do nezbadatelných stínů pod klenbou. Sál není jednolitou prostorou beze změn, ba naopak – v odstupech tu od sebe stojí různá místa: paláce, fontány, jezírka, krypty, tichá náměstí, magické obelisky, sochy a mnoho dalších míst.
Svatyně – v samotném nejsvětějším svatostánku ve středu sálu se skrývá jeho tajemství. Tam se skrývá uzel měsíčních sil a tam přebývá vládkyně sálu. Tam je možná také jediné zranitelné místo. Svatyně je hlubokým tajemstvím, neboť ji nikdo živý nespatřil, aby se vrátil.
Obyvatelé – o bytostech, které obývají měsíční sál se mnoho neví. V předsálí a na vnější straně sálu žijí smrtihlavové a pavouci, v hlubinách sálu Strážci a Medúzy, o nich je ale známo málo. Nikdo neví, zdali je Medúza jenom jedna, nebo zdali je jich víc, nikdo neví, zdali mají Strážci vlastní vědomí, nebo jen jakýsi kolektivní smysl. Bytosti ze sálu často ovládají měsíční runy – luny – v míře přesahující schopnosti obyčejného čaroděje a proto je záhodno se jim vyhnout. Jejich úmysly totiž bývají záludné a necitelné.
Runy-Luny – jsou to zvláštní znaky, které mají silný náboj a nacházejí odezvu v lidské duši. Kdo nahlédne lunu, ona se do něj absorbuje a naplní energií sobě odpovídající část aury a mysli. Kdo lunu pak ovládne, získává skrze onen znak velmi volný přístup k jevům k ní se vztahujícím. Luny se nalézají v předsálí i v sálu. Zatímco v předsálí se objevují předluny a luny, v sálu samotném bývají i arciluny. Jejich manifestace v sále bývá obvykle v podobě zářících znaků na sloupech, nebo na podlaze, mohou se projevovat i jinak. Jako květiny, ornamenty, bytosti a kdovíjakými dalšími způsoby.
Jezerní sál
Jen ten, kdo dokáže správným způsobem vstoupit do jezera, vstoupí do sálu. Ostatní jen žbluňknou do bahnitých vod. Kdo však umí hledat správnou cestu, kdo vyčká na úsvit nebo podmračené šero, kdo nalezne správné jezero, nebo správně zabloudí, ten nalezne v krátké chvilce vůni.
Vůně – trochu omamná je vůně Jezerního sálu. Je v ní cítit tlení a růst, rozklad i život. Cesta začíná mezi rákosem nebo vřesem, v tůňkách obkroužených travou ostřicí. Kdo si najde i trošku mlhy, jistě dokáže chytit mlhu jako provaz a přitáhnout se do předsálí.
Předsálí – je to bahnitá slatina s mnoha tajemnými kouty, tůňkami a jezírky. Rostou zde kopečky neznámých bylin a žijí zde tajemní tvorové v otvorech a chýších. Tu a tam je však předsálí navštíveno čímsi vyšším a silnějším – rádi zde vyraší i bytosti ze samotného sálu – tu a tam proběhne mlhou vraný kůň jehož kopyta se nesou po hladině, onde se tyčí z vod hadovité tělo bažinného stromu s mnoha chapadly a v cárech vodních par se balí šedé vážky orlí velikosti.
Práh – práh je prahem proto, že z určitého úhlu pohledu jsme stále ještě v Urulóce a z určitého již v Sále. A také proto, že překročení není bez rizika. Narozdíl od Měsíčního sálu, který nechá klidně “mušku” zajít až do hloubi pavučiny, brání nepozvanému Jezerní sál ve vstupu. Práh se pak jeví jako konec slatin a začátek hladiny Vod. Kdo však nesvede kráčet s lehkostí elfa po vlnkách čeřících hladinu, ten nikdy nepřekročí Práh.
Nitro Sálu – kdo přiměje vody aby nesly jeho břemeno, ten vykročí po zrcadlové hladině a ona se mu stane pevnou zemí. Tu se mu však otevře voda ve svém pohybu, obloha potemní a on se začne blížit do srdce bouře. Zdvihnou se vlny do výše několika sáhů a ztuhnou v olejnatém pohybu jako zdi souběžných chodeb, tu a onde se balící do klaustrofobických tunelů a vírů. Vznikne tak měnlivý palác vod, zdoben pěnou, chaluhami, ostrůvky mlh, plovoucími útesy ledů a zkamenělých pěn, mušlí, hnijících vorů a koster utopených rybářů lidí.
Svatyně – mnozí se přou o to, co je svatyní Jezerního sálu. Legenda praví, že kdo touží dosáhnout svatyně, musí sestoupit vinutou stezkou do malströmu, odevzdat se zelenému objetí vod a pak že se opět vynoří vprostřed tajemství jezera. Málokdo však tuto stezku prošel a kdo tak učinil, nám nic nepověděl.
Obyvatelé – nejslavnějšími z obyvatel sálu jsou vrané koně oděné do perlové síťky. Jsou rychlí, chytří a smrtící. Jejich pánem je Palliur, bledý a mocný strážce Svatyně. Kromě nich však obývá hlubiny sálu mnoho bytostí, chobotnic, rybích tváří a černých plameňáků.
Runy-Perly – Runami Jezerního sálu jsou Perly, v nichž je zaobaleno tajemství vod. Perla je též jedinou vstupní podmínkou do Sálu a proto jen pozvaný může vstoupit. Umění Perel je velké, ale málokdo z žáků Palliurových je ochoten se o něj dělit.
Sluneční sál
O Slunečním sálu kolují barvité pověsti a v Hospodě U Tří Lišek se vypráví kdejaký příběh o těch, kteří do Slunečního sálu náhodou zabloudili i o těch, kteří se tam vydali a již nikdy se nevrátili. Jedno zůstává zřejmé – sál má v sobě mnohé z povahy slunce, o níž se jeho moc opírá. Stejně jako slunce umí být vlídný a hřejivý, ale stejně jako slunce umí ztrestat nemoudré a nehodné. Ten, kdo příliš dlouho zírá do blaženého světla slunce, ten oslepne. Slunce tím říká jedno – to, co samo je zdrojem veškerého vidění, je pro vidění samotné zhoubou. Oko, a spolu s ním mysl, se může pást po tom, co je světlem oživeno, samotný zdroj života je mu však zapovězen. Tajemství Slunečního sálu tak není méně převratné a děsivé, jako tajemství jiných sálů – stejně jako v nich i v jádru Slunečního sálu leží pradávný protiklad světla a tmy, života a smrti v milostném objetí války.
Vůně – vůní Slunečního sálu je den sám ve své jásavé zářivosti. Tak, jako člověk bydlí v domech a místnostech, tak slunce obývá dny a roky. Den je obydlím a chrámem slunce a voní po sálu, kterého je jen vzdálenou nápodobou. Slunce je mistrem malířem a jeho vůně je určena očím. V okamžiku, kdy se roztrhnou mraky po očistném dešti a vzduch je čirý jako sklo, tehdy proráží paprsky slunce jako kopí a meče světelných šiků skrz barikády bublajících nebeských vod a přinášejí vůni sálu, která je nejsilnější ve svém náznaku a zdánlivé přidušenosti. Čím tenčí je čepel světla, čím hrozivěji se tyčí ustupující mračna, tím jasněji voní sál a ukazuje se cesta, které jen málokdo věří. Někteří vyprávějí o tajemných zážitcích uprostřed bouře, kdy se náhle burácející skála mraků rozlomila a prasklinou bylo možné spatřit zlatý poklad v ní ukrytý. Jiní viděli v trhlině mraků zářící města a majestátní postavy a říká se, že právě tehdy se jim odkryl pohled na Sluneční sál.
Předsálí – není mnoho těch, kteří by se nezalekli jasné čepele světla pronikající mračna a tak o předsálí kolují nejrůznější pověsti. Mlčenliví Poutníci, o nichž se ví, že sál navštěvují, však tu a tam prozradí něco málo a na to se troufáme spolehnout. Ona jasná čepel, která protíná mračna, není jen plamennou zbraní slunce a jeho větrných vojů, ale je též tou cestou, po níž se má odvážlivec vypravit. Není pochyb, že je těžké nalézt ostří tak břitké, jakým je sluneční paprsek sám, ale dle slov moudrých je pro ty, kteří mají důvěru, pevnějším než země sama, zatímco pro bázlivé je ztělesněným pádem. Kdo položí svou nohu na čepel paprsku, o tom lze hovořit, že vkročil do předsálí a opustil svět smrtelných lidí. I nadále ho vidí, ale jen jako mračné stíny, šedou prázdnotu, které teprve zlatá ruka slunce dává tvar a tvář.
Práh – hovoří se o třech branách, které sál má a tedy o třech prazích, které je možné překročit. Zvou se Práh Zpívající Kolébky, Práh Smějícího se v Bouři a Práh Mhouřícího se Oka.
Práh Zpívající Kolébky je otevřen v okamžiku úsvitu. Plavá Jitřenka tančí nad lesy a snímá z novorozeného slunce závoje mlh. Chóry hvězd otřásají klenbou utkanou z kosmických zákonů v oslavném zpěvu na slunečního hrdinu, který opět porazil hada a vstal z mrtvých, aby zachránil svět od věčného mrazu. Horizont zvoní, když pukají tající ledová pouta, kterými v nočním boji had ovinul slunce, aby navždy uhasil jeho plamen. To je chvíle, kdy se slunce dotýká obzoru a tedy je možné k němu dojít přímou cestou. Královstvím mlh se vine zlatá pěšinka utkaná z vlasů novorozeného kyklopa, dědice modravých pastvin a bílých stád. Tou je třeba se dát a neohlédnout se zpět, jinak se pěšina ohne a přimkne se ke zkrouceným brázdám železných pluhů.
Práh Smějícího se v Bouři je cestou jen pro nejodvážnější reky, neboť se nabízí v čase mrknutí oka a úderu blesku. Kdo se zalekne, toho život oslepne, ale kdo je odhodlán, ten překročí práh rychlostí hněvivého vichru a stane uvnitř sálu, který byl vždy jen jediný krok vzdálen.
Práh Mhouřícího se Oka je možné překročit při slunce západu a cesta k němu se vine mezi rudými skalisky pod tmavnoucí oblohou. Kdo bedlivě sleduje konec cesty, ten má naději vkročit do sálu, ale kdo příliš dlouho váhá, toho pohltí sbíhající se stíny nočního sněmu, protože jak stéká zlatá voda k deltě západu, tak uvolňuje místo temnému karnevalu, v němž není jména ani paměti.
Nitro sálu – ani Poutníci nevypráví o nitru sálu a tak spoléháme na zprávy zbloudilců a poledních spáčů, kteří za prvních jarních bouřek prohlédli oponou deště a spatřili ukrytý sál. Jejich slova si odporují a znějí jako zpěvy delirických panen, ale přesto jsou jediným, co se doneslo smrtelným uším. Tráva má prý uvnitř sálu barvu zeleného jantaru, listy stromů jsou zas z nefritu a jejich žilnatina je utkána ze zlatých cév, v nichž tepe život slunečních run. Jsou tam široké zvlněné pláně, na nichž vane čerstvý vánek nesoucí v náruči oblaka zlatého chmýří. V krajině se tyčí věže a města z hřejivých kamenů, která do dáli blýskají svými zlatými báněmi a kopulemi a jejichž rušná tržiště se hemží bytostmi z nejrůznějších světů. Nad městy se vznáší balóny a vzdušné zámky, které obývají sluneční džinové, strážci onoho místa. Nade vším se však klene majestátní obloha, jejíž klenba je valena z šedavých mračen a jejímiž okny jsou vitráže duhy a jasné modři, v níž blikají hvězdná znamení navzdory jasu poledního slunce. Slunce samo má velikost desetkrát převyšující slunce v našem studeném světě a objímá ve svých zlatých paprscích celou zemi.
Obyvatelé sálu – říká se, že jsou to zlatí džinové, kteří jsou pradávnými strážci tohoto místa. Jejich potravou je sluneční světlo a proto se neradi vzdalují od Slunečního sálu do míst, která nazývají „Šerem“, která však odpovídají našemu světu. Přesto jsou takoví mezi nimi, kteří nedostáli síle ducha a zákonům sálu a tito byli vyvrženi za jeho hranice. Bloudí soumračnými krajinami na pokraji sálu a Šera a lapají po světle nebo kterémkoliv zdroji síly. Během věků se mnozí z nich změnili v hladové démony a jejich již od počátku nepevná a zrádná mysl se změnila v nádobu lži a nenávisti. Právě tito padlí džinové číhají na stezkách vedoucích k sálu a jsou největším nebezpečím pro toho, jenž do sálu směřuje. Říká se, že kdysi bylo možno vstoupit do sálu mnoha různými cestami, ale uplynuly věky a průchod soumrakem byl stále nebezpečnější kvůli jeho démonickým obyvatelům, kteří jej začali nazývat svým domovem. Tehdy byly zřízeny tři pevné prahy, jimiž je možné vstoupit do sálu po jasných cestách a vyhnout se obydlím obyvatel soumraku.
Magie sálu – Sluneční magie má svůj původ a své centrum jistojistě právě ve Slunečním sálu. Moc slunce je veliká – dle těch, kteří jej vyznávají, je slunce ostatně otcem všeho života na zemi, dárcem vší krmě a jediným spravedlivým bohem, neboť svítí stejně na chudáka jako bohatého, nikoho nepronásleduje a všem jen dává dary ze svého zlatého koše.
Zlaté sluneční runy jsou uzly sluneční magie a jejich moc je podobna slunci i zlatu v tom, že se nemění, neubývá, neslábne, neznehodnocuje, ale že je stále stejná, podobna nesmazatelné paměti zlatých džinů. Ostatně sluneční runy jsou prý jejich runami a jsou písmeny v řeči džinů. Mnoho z nich proto nemá pro smrtelníky smysl, protože je blíž životu bytostí, které se živí přímo sluncem – stromům, bylinám a džinům.
Je ještě jiná magie, kterou je proslaven Sluneční sál – Po pláních jsou roztroušené svatyně, které uplétají ze slunečních paprsků – vlasů copy a pod rukama kovářů se tyto copy proměňují v hřejivý kov podobný zlatu – sluneční kov. Je to právě tento kov, z něhož je vše ve Slunečním sálu vyrobeno (neboť není dovoleno vnést do sálu žádný z nečistých kovů Šera) a který poskytuje moc a ochranu slunce těm, kteří si jej odnesou do jiných sálů a zemí.
Sirgon
Hlavní město Siranijské říše. Je městem širokých tříd, velkorysých stavebních plánů, úpravných sadů a hájů. Je městem obřích paláců, mnohasloupých chrámů a běloskvoucího kamene. Jeho široké čisté ulice jsou dlážděny dokonale rovnými mozaikami, osázeny alejemi stromů a na jeho náměstích se mezi kašnami a umělými vodopády vypínají k nebi vítězné sloupy císařské armády. Kromě nich jsou náměstí navštěvována hejny ptáků. Přístavní místa obléhají stovky racků, dál od vody holubi a vrabčáci. Stejně jako ptáci se shromažďují na náměstích lidé. Nepřicházejí kvůli jídlu a zábavě, ale kvůli politice. Zdobená řečniště obklopená vysokým sloupořadím jsou centry mocenského života.
Zde mohou lidé hlasovat o svých zástupcích, zde si na ně mohou stěžovat a zde je mohou odvolávat. Tvrdé rétorické boje mezi kandidáty jsou denním chlebem lidu, který v zápalu hlasovacího boje zapomíná na své těžkosti. V Sirgonu sídlí centrální vláda, nejvyšší soud, velitelství armády a mnohé další základní pilíře moci siranijského císařství. Jejich skvostné paláce a sídla směle konkurují k nebi vypjatým svatostánkům bohů.
Architektura města je i při své mohutnosti jednoduchá a ladná. Základním prvkem je štíhlý sloup, jejichž nespočetné řady drží střechy chrámů i paláců, podpírají akvadukty a lemují řečniště. Jejich patky jsou stylizovanými kořeny a hlavice koruny stromů, takže má člověk pocit, jako kdyby se pohyboval v bělostném lese. Směrem od zdobného centra města se rozbíhají široké boulevardy lemované výstavními činžáky jako loukotě kola. Všechny domy jsou z bílého mramoru, střechy z modravého kovu.
Město se tedy skládá ze čtyř čtvrtí:
Vládní – paláce a chrámy, domy aristokracie Měšťanstká – činžovní domy Přístavní – čtvrť protkaná kanály, cestuje se na loďkách, přístav samotný je I přes siranijsou čistot-nost dosti špinavé místo a též dost nebezpečné. Sairis je největším přístavem jižního oceánu a tak zde probíhají mnohé obchodní transakce, z nichž nejsou mnohé vůbec poctivé… Opuštěná – oblast domů vně města, tyto kamenné domy jsou téměř stejně vznosné, jako v měšťanské čtvrti, ale jsou již opuštěné a chátrají. Jsou mlčenlivými svědky toho, že říše bývala před věky lidnatější. Vláda se stará o to, aby domy nespadly, ale nesouhlasí s nastěhováním nesiranijského obyvatelstva…
Xalgon
Město Xalgon stálo již v dobách, kdy slavný Valarkagas byl jen osadou na skále ukryté v lesích a kdy hradby Uldaru byly dosud jen dřevěnou palisádou. Nejenže stálo, ale vedlo mocné války, které zachvacovaly Západ Qurandu před úsvitem současného věku.
Bylo to v dobách, kdy na jihozápad od Garionu stálo starobylé město Vezan, proslulé svými zahradami, paláci, chrámy a nesmírnou mocí. Starý Vezan, jak se dnes oné říši říká, vládl většině známého světa, avšak poznenáhlu se propadl temnotě a na jeho trůn usedl služebník Zilathů. Stovky let drželi Zilathové skrze moc Vezanu prst na tepu Qurandu. Jejich setba byla vydatná a stejně tak i sklizeň: svět propadl démonickým sklonům a jen na dalekém Východě stála věčně uzavřená pevnost Gandhary, která však v té době odmítla natáhnout pomocnou ruku, jež by sahala za jejich hranice.
Jen jediné město odolávalo svůdné moci bohatého Vezanu a tím byla stará pevnost na dalekém Severu jménem Qasalgon. Stala se sídlem rebelů, kteří se vzbouřili proti tyranii Zilathů, přísahali si věrnost až za hrob a neúnavně bojovali proti nekonečným vojům Vezanu v nerovných střetech, o nichž mezi lidem kolovaly legendy, jež se vláda marně snažila zakázat. Dodnes starci v odlehlých údolích znají ony pradávné zpěvy a podnes lze slyšet jména hrdinů Qasalgonu. Zpívá se o statečném Ocelotu, moudré Carisvand, mlčenlivém Uthaenu, mocném Valmontu a mnoha dalších, ale především o jejich náčelníku, věrném Qasamikilu. Qasamikil byl zároveň králem Qasalgonu a vůdcem odboje proti tyranidě.
V čase před pádem Starého Vezanu se odehrálo mnohé, co je dnes již smrtelníkům skryto, vzdělanci se však shodují na těchto věcech: Zilathové překročili svou pravomoc a dali Azharům možnost volného tahu ve Hře. Strhla se velká bouře a bitva se vedla na zemi i na nebi, do oceánů pozemských i nebeských vstoupili maghavani a zasáhli proti flotilám Vezanu, z nebe tehdy padaly hořící vraky vezanských křižníků a dým zahalil slunce. V rozhodující hodině byl však Qasamikil sveden Zilathy a stal se ve strašlivém rituálu jedním z nich, Kosomakhem. Město Qasalgon zahalila věčná tma a obydlily je stvůry z prostorů za temnotou novu. Napořád se stalo Xalgonem, městem temnoty. V odpověď vzniklo město Sairis a řád Palladinů z popudu Qasamikilových zrazených přátel Ocelota a Valmonta, aby byla zlovůle černého města napořád střežena.
Tolik praví historie, třebaže v archivech Xalgonu a Sairis bychom našli mnohé rozlišnosti v líčení těchto událostí a málokterým učencům je umožněno nahlédnout do slov obou tradic. Současnost města je však méně dramatická; tak se alespoň zdá lidem v Siranii, pro které je Xalgon jen vzdáleným severským městem, proti němuž nikdy nestáli v otevřeném střetu. Ba dokonce někteří obchodníci a studenti čar jej navštívili a vrátili se v pořádku domů, kde vyprávěli o jeho mnohých divech.
Závěrem dlužno zmínit jedno rčení, v Xalgonu oblíbené: „Všechna slavná města Qurandu mají velkou minulost – jen Xalgon má však i budoucnost!“ Astrologové v Sairis však mlčí, mají-li toto tvrzení vyvrátit. Je pravdou, že málokteré město je tolik otevřené budoucnosti, jako Xalgon, snad jen Sairis. Mnozí ale cítí, že zatímco nasměrovanost Xalgonu do budoucnosti je součástí jeho přirozenosti, u Sairis je tomu jen z donucení – ze snahy být vždy připraven, až nadejde den, k němuž obě města spějí.
Uldar
Kamenné město Uldar je v jistém smyslu skutečným hlavním městem Severu. Nepočítáme-li Valarkagas a Xalgon, pak je Uldar největším a nejstarším městem v tomto koutě Qurandu – a my máme dobrý důvod právě ona dvě města nepočítat: Xalgon je temným městem nepřístupným lidu Světla a Valarkagas je zas hermeticky uzavřeným „zakázaným městem“, které bedlivě střeží čistotu rasy svých návštěvníků a obyvatelů. Uldar je proto centrem kultury, obchodu a mírové politiky pro severní země. Přestože má za sebou bujarou vojenskou minulost, v současnosti platí za bezpečné místo poskytující dostatek příležitostí k leckterému podniku a přitahuje proto návštěvníky a cestovatele z celého Qurandu.
Uldar je zemí mezi dvěma řekami, bezpečným a chráněným koutem mezi celou řadou divokých míst. Snad jen směrem na jihozápad ležící pláně Autunu lze považovat za celkem mírný kraj. Divočina, která Uldar obklopuje, však není vždy nepřátelská – je spíše jednoduše divoká, se vším, co k tomu náleží. Na východě za horami fičí neúnavný vítr nad hladinou chladného Maranudranu, na západě se rozkládají pověstné severské lesy, na jihu se za řekou tyčí nepřístupné lesy vznešených elfů a na severu se vypíná děsivé pohoří Kaal Charmat, do jehož stínu smrtelníci nechodí. Není proto divu, že Uldařané si váží své bezpečné domovské krajiny zvlněných luk a lesíků, a že ji bedlivě střeží. Neustálá blízkost necivilizovaným krajinám dala Uldařanům do vínku zvláštní směsici tvrdosti a laskavosti, jaká přirozeně náleží strážcům posledního domáckého domu.
Gandhara
Gandhara je veliká říše, která hraničí se Siranií na jejích východních hranicích. Členitý kontinent, který se rozkládá na východ od Siranijské říše se téměř stejně velký jako celý západní kontinent a celý je pod jedinou vládou a jedinou správou – celý je jedinou říší, Gandharou.
Celá země je průmerně daleko hornatější, než země Západu – tolik, kolik má Západ plání a rovin, tolik má Gandhara pahorkatin a vrchovin a kolik má Západ pahorků, tolik má Gandhara hor a kolik Západ hor, tolik Gandhara velehor. Všechny horské hřebeny se pak sbíhají v jakýsi uzel přímo ve středu říše, kde se rozkládá náhorní planina zšíře mnoha a mnoha stovek mil, z níž vyrůstají samotné nejvyšší vrcholky světa horstva Nazranzikhary. Na této planině je mnoho tajemných míst a mnohá údolí, v nichž se prý kdysi dávno národ Gandhařanů zrodil.
Kdesi na této planině, v místě zvaném Srdce hor, neboli Gharahjartarok, se nalézá prastarý klášter, který je jedinou zbylou školou Maghavanů na Qurandu. Opatem tohoto kláštera je Adimaghavan Indar, představený Řádu. Nejzjevnější částí kláštera je jeho opevněné vznosné čelo, které se tyčí jako jedna z okolních hor nad údolím, v němž se rozkládá Gandharnagara, hlavní město říše.
Gandhařané žijí v kastovní společnosti s velmi pevně stanovenými pravidly. Nejvyšší instancí všeho rozhodování jsou Maghavani. Gandharská společnost nemá příliš pochopení pro lidské slabosti a všeho nepovedeného se zbavuje spartánsky vrháním ze skal, kterých je v Gandhaře vždy dost. Každá společenská kasta má předepsanou úlohu, ženy jsou zcela pod nadvládou mužů, mladí pod nadvládou starců, soudy jsou tvrdé, krátké a rozsudky rychlé a účelné. Radikálním potlačením individuality na úkor celku dosáhla Gandhara nesmírné moci a možností, podobně jako mraveniště nebo včelí úl, každý má svou jasně danou úlohu. Gandharský řád nechává individualitu se projevit až v nejvyšších stupních společenského žebříčku, tam kam se dostanou jen ti dokonale prověření systémem. Gandhařané považují svůj systém za nejlepší kontrolu kvality a nemají žádný ostych rozlišovat jedince na ‘kvalitní’ a ‘nekvalitní’. Jen taková individualita, která dostoupí až na vrchol, je totiž podle jejich soudu hodna projevení.
Po desítkách tisíc let experimentování s limity řádu Gandhařané pochopili, že dokonale represivní řád se vždy nakonec stane příčinou svého vlastního pádu: ať již proto, že obyvatelstvo začne být příliš nespokojené se systémem, který se neumí adaptovat na proměny v čase, nebo proto, že jiné země prokáží více podnikavosti či vojenské moci. Gandhara několikrát tento typ souboje s okolím již prohrála, ale nikdy zcela nezanikla, vždy se znova vzchopila a zúročila zkušenost své porážky, protože základní hodnotou Gandhary je paměť, nezapomínání na minulé lekce.
Časem tedy striktní řád získal momenty flexibility, takže existuje celá řada záměrných výjimek a “měkkých míst”, v nichž se pevná struktura společnosti umí ohýbat. Například ve výjimečných případech lidí, kteří se evidentně narodili svými talenty do “špatné” kasty, je možné přestoupení, po náročných zkouškách a testech. V rámci hierarchií je možná omezená mobilita – tím větší, čím výše se nacházíme. Zároveň ale gandharská hierarchie si je daleko více vědomá sama sebe, než v jiných zemích. Již desítky tisíc let reflektuje problematiku správného vládnutí a provádí neustálá sebehodnocení a s jemnou korekcí opravuje svá pojetí. Největší hrůza a nepřítel je pro Gandharu představa rychlé změny nebo revoluce, v níž není možné přesně reflektovat jednotlivé kroky a mít vše pod vědomou kontrolou.
Gandharská architektura není příliš estetická, je spíš funkční. Výjimku tvoří na jedné straně chrámy, které jsou promyšlenými díly těch nejnadanějších architektů-zřeců a na druhé straně chudá vesnická stavení, která lidová tvořivost vyzdobí do jednoduché ale o to jasnější krásy.
Jednou věcí Gandhara zjevně vyniká nad okolními kulturami a tato věc čas od času překračuje hranice říše, tudíž se o jejích nesporných kvalitách mohou přesvědčit všichni. Tou věcí je vojsko. Gandharská armáda je nejlépe vybavenou, nejrychlejší, nejorganizovanější (a další nej-) vojenskou silou na Qurandu. Tzv. gandharská míle mající zdéli 40 siranijských mil je denním odpočinkovým pochodem pro říšské vojsko. Pokud vojsko spěchá, je schopno ujít na rovině i 2 g. míle za den a toto tempo udržovat po několik dní.
Při vědomí své síly se Gandhara míchá do politiky Západu jen minimálně. Každé překročení hranic Gandhary jejími vojsky je okolím silně pociťováno a není nikdy zapomenuto. Gandharské vojsko se nevrací domů bez vítězství.
Siranikás – Siranijci
Kdysi dávno, před časem vzniku Říše, byli Siranijci jednotným národem. Ten byl však ale během tragické události rozštěpen na dvě polovice – na černé a bílé Siranijce. Ačkoliv se to zdá nemožné, tak tyto dva půlnárody spolu vycházejí velmi dobře a není mezi nimi téměř žádná rivalita, díky tomu, že jejich temperamenty a schopnosti jsou vzájemně komplementární, takže si nekonkurují a vzájemně se potřebují.
BÍLÍ SIRANIJCI
Jsou to lidé pohlední, čímsi připomínající elfy, ale stále ještě velmi lidští. Ženy i muži mají bělostnou pleť, mívají černé oči a velmi světlé vlasy. Jako lidé jsou upravení a vážní, mívají (někdy až přehnaný) smysl pro řád a pořádek, mají odpor k přetvářce a manipulaci (přesto je paradoxně dost bílých siranijců schopnými obchodníky, spíše ale díky lásce k číslům a účtům) a nade vše si cení čest a dobré jméno mezi lidmi. Jejich města, ale nejen ty, též parky, chrámy, cesty, ale i lesy, jsou úhledné, vojensky vyrovnané, ale rozhodně ne fádní. Protože bílí siranijci mají kromě smyslu pro řád též smysl pro krásu a harmonii. Mají v lásce bílou, křišťálově průhlednou a nebesky modrou. Jejich stavitelství se soustředí na výšku a lehkost, mají rádi vzdušné prostory, sloupoví a lomené oblouky. Obdivují se tématům přírody a nebes a tak se snaží, aby jejich příbytky byly stejně jednoduché, elegantní a pevné. Jejich široké cesty, dlážděné vápencem září daleko do krajiny a spoluvytváří krásu siranijské přírody.
Pokud jde o boj, bílí Siranijci jsou výtečnými stratégy a logisty a proslulými lukostřelci, zkrátka jim jde to, u čeho je zapotřebí soustředění, přesnost, předvídavost a koordinace. Naopak jsou velmi špatnými bojovníky nablízko. Nikoli proto, že by snadno podléhali strachu, ale proto, že se špatně vyrovnávají s nepřehlednými situacemi, kdy je potřeba se spolehnout na holý instinkt přežití. Největší horor pro bílé Siranijce je situace, v níž musejí improvizovat. Pokud jde o magii, bílí Siranijci nedisponují naprosto žádnou, nevykřešou ze sebe ani nejslabší kouzlo. Mnozí z nich se věnují astrologii a jiným naukám, na něž stačí zevrubné vzdělání a matematické schopnosti, ale aktivní magii k dispozici vůbec nemají. Samozřejmě každé pravidlo má svoji výjimku a tak se v každé generaci najde hrstka bílých Siranijců s talentem pro magii. Z nich jsou naopak obzvláště mocní mágové, protože v sobě kombinují živelnou sílu magie s cílevědomostí a vzděláním. Nejmocnější z této hrstky je pak nazýván Bílý Vezír a slouží jako poradce Císařovny v Sirgonu.
ČERNÍ SIRANIJCI
Žijí především na jihu, ale jinak řídce rozptýleni všude po Říši, milují moře a mají velice blízko k magii. Černí Siranijci nezískávají svou magii dlouhým tréninkem a postupným probouzením sil, ale mají ji od narození v syrové formě. Následným tréninkem ji již jen zaostřují a lépe ovládají, ale objem sil, které dokážou povolat, se již příliš nezmění. Vzhledově jsou, jak už jejich jméno napovídá, černí. Lépe řečeno, jejich pleť je šedočerná, ale jejich rysy jinak shodné s jejich druhy z rodu bílých. Libují si v tělesné námaze a otužování, muži i ženy. Přesto se dá říci, že černí muži jsou jaksi zvláštně přitažliví. Možná proto se vypráví o tolika příbezích milostného vzplanutí mezi bílou siranijkou a černým siranijcem. Jsou to ale vztahy, které málokdy vydrží delší dobu, nikdy nekončí spokojenou rodinou s mnoha vnoučaty: Stejně totiž, jako bílý siranijec nesešle ani to nejjednodušší zaklínadlo, tak se také ze spojení bílého a černého siranijce nikdy nenarodí dítě.
Černí Siranijci jsou dobrodružné povahy, jsou hraví, společenští, snadno podlehnou emocím jako hněv nebo zármutek, ale i ten nejohnivější hněv umí být zahnán vlídným slovem a přejde jako rychle letící mrak. Černí Siranijci mají velmi volný vztah k pravidlům, morálce a “slušnému chování”. Jednou z nejvyšších hodnot má u nich smysl pro humor a bezprostřední lidské společenství. Ve vztazích vyznávají většinou polyamorii a téměř neznají žárlivost. Spíše než rodiny zakládají “domácnosti”, v nichž žije pohromadě větší skupina příbuzných i nepříbuzných lidí komunitním způsobem. Vedle tělesné námahy mají velmi přirozeně blízký vztah ke všemu tělesnému a smyslovému – výtvarnému umění, divadlu, tanci, zápasu a rukodělným řemeslům.
Většina černých Siranijců má magické schopnosti na určité velmi hrubé úrovni – tu si podají hrábě ležící mimo dosah ruky pomocí telekineze, onde se instinktivně zaštítí silovou clonou proti padajícímu květináči. Jen zhruba pět až deset procent z nich má schopnosti dostatečné síly a současně disponuje dostatečnou cílevědomostí, aby je dokázali kultivovat do stavu skutečného mistrovství magie. Tito pak slouží jako obecní mágové napříč siranijskými městy, městečky a vesnicemi, placeni ze státních peněz a jsou k dispozici lidem, případně jako specialisté v hlavním městě či v Sairis na magických univerzitách. Nejvýše postavený z těchto mágů mezi černými Siranijci je zván Černý Vezír a je to osoba nesmírné moci. Takový mág bývá jeden, nanejvýše dva, ve své generaci. Jejich talent je zřejmý již od nejútlejších let – již jako malé děti způsobují zemětřesení ve chvíli, kdy mají záchvat hněvu a když trucují, tak se zatmívá slunce. Na jejich výchovu je potřeba několika dobře trénovaných čarodějníků – vycvičených nejen v magii, ale také v dětské psychologii.
Saifim – Saifové
Nepříliš prostorově rozptýlená rasa, kterou nalezneme v Jižních královstvích (mezi vnitrozemským mořem Sgallen a oceánem Kira Samudran). Saifové jsou v základních rysech podobní lidem, s dvěma hlavními rozdíly, zaprvé jejich kůže má žlutozlatou barvu a je velmi tuhá a odolná, aniž by však ztratila dojem hladkosti. Teprve při doteku je možné pocítit, že postrádá vlhkost a nemá poddajnost lidské kůže.
Saifská kůže neumožňuje pocení a odpařování vlhkosti a těla saifů tak regulují teplotu jinak. Na hlavě mají hustou hřívu dreadů, které jsou ve skutečnosti součástí těla, uvnitř jednotlivých dreadů jsou skryté chapadlovité výběžky, v nichž má saifské tělo uloženou vodu a odkud se také může postupně odpařovat. Jedině ‚vlasy‘ Saifů tedy bývají ‚spocené‘. Saifové díky této zásobárně vody vydrží podstatně déle bez vody a v horku, než ostatní rasy. Kromě porostu na dreadech pak už nemají na těle žádné ochlupení ani na tváři vousy (výjimku tvoří řasy a obočí).
Saifové mají všeobecně delší vytrvalost, než ostatní rasy, zvláště v běhu a v chůzi. Dožívají se také delšího věku, až 150 let. Zato jejich plodnost je poměrně nízká a každé dítě je podle jejich slov ‚vymodlené‘. Dívky mají dlouhé mládí, během kterého jsou neplodné a je s nimi zacházeno jako s chlapci, pak mají krátké období plodnosti, před jehož zahájením se překotně řeší sňatky, intrikuje se, a perou se o ně nápadníci, z nichž si dívka několik vybere. Saifové praktikují polyandrii, protože se nemohou spolehnout na plodnost pouze jednoho muže v onom vzácném období, kdy ženy mohou počít. Děti pak mají kolektivní otcovství.
Díky tvrdosti jejich kůže na Saify zbraně mají celkově menší účinnost a používají je hlavně při boji s ne-saify. Při válkách mezi sebou vojska řeší konflikt hromadným zápasem, kdy vítěz vždy sváže přemoženého a pak postupuje k dalšímu zápasovému duelu. Mnohdy se také lokální války zvrhnou v primárně magické konflikty. Saifové mají skvělý talent na sluneční magii a velmi dobré dispozice též k manové a elementální magii. Ve všech případech jsou pak trénováni primárně k magickým duelům, jejichž cílem je protivníka elegantně přemoci a magicky svázat, tedy obdobu praxe z tělesného zápasu.
Gantaharás – Gandhařani
Gandhařané obývají obrovský kontinent na východě, který je s královstvími západu spojený úzkým pevninským mostem, na němž leží Siranijská říše. Jsou vlastně samostatnou rasou a člení se na celou řadu národů, ale pro Siranijce je poněkud obtížné mezi nimi pořádně rozlišovat a tak mají tendenci na ně nahlížet zjednodušeně a zjednodušený bude i náš popis. Celkem snadno umějí Siranijci poznat Gandhařany z jižnějších pásů východního kontinentu, protože mají tmavší pleť, ale to je asi tak vše. Gandhařané jsou také velmi tajnůstkářští a izolovaní a za hranice Gandharské říše vysílají jen vybrané zástupce svého lidu, prověřené obchodníky a diplomaty jen z některých společenských kast.
Gandhařané jsou průměrně o půl hlavy menší postavy než lidé ze západních zemí, mají mahagonovou pleť a ostře řezané rysy, jež způsobují, že jejich tváře připomínají cosi mezi dravcem a dílem řezbáře. V mládí mohou být ženy i muži na pohled krásní a atraktivní pro obyvatele západu, ale již kolem třicátého roku získají tváře Gandhařanů rysy drsnosti a přísnosti, které na Siranijce působí poněkud odstrašujícím dojmem. Dožívají se průměrně vyššího věku než lidé, obvykle 100, málokdy více než 120 let. Gandhařané jsou obzvláště proslulí svou fenomenální pamětí. I bez cvičení mají skvělou vizuální, epizodickou i verbální paměť, nicméně s pomocí gandharských paměťových technik se jejich paměť mnohonásobně zdokonalí. Gandhařané chovají totiž nedůvěru k zápisu a vše podstatné svěřují paměti, včetně všech učených spisů, historických záznamů, návodů a manuálů všeho druhu.
S pamětí souvisí ještě další zvláštní charakteristika této rasy a to kolektivní vědomí. Většina Gandhařanů má jakési intuitivní kolektivní vcítění, které se dá mnohaletým tréninkem vypěstovat až na hranici telepatických schopností. Když takto vycvičení lidé umírají, předávají telepaticky svoje vzpomínky a ty pak žijí dál v mladší generaci. I to přispívá ke stabilitě a generačnímu porozumění napříč časem i prostorem říše.
K méně všeobecně známým, zato však poměrně zásadním, vlastnostem Gandhařanů jako rasy patří Vůle. Nejenže mají silnou vůli s malým ‘v’, tedy schopnost pevně se upnout k obtížným cílům a v úsilí vytrvat navzdory protivenstvím, ale mají též silnou Vůli, tedy schopnost dosáhnout vně svého těla a ovlivnit mysl druhých bytostí, výjimečně i pohnout neživými předměty. Výcvik ve Vůli je jedním z pilířů gandharského bojového tréninku a šermířské techniky jsou tak propojovány se zásahy Vůlí.
Gandharská kultura je velmi kolektivistická a řízená kombinací pevných tradic spojených s úlohou jednotlivých kast, současně však na svém vrcholu má maghavany, osvícené mágy, kteří mají autoritu bohů. Maghavani provozují neustálou adaptaci kultury a řídí proces šlechtění vybraných rodů a skupin. Takové uspořádání může fungovat proto, že pro Gandhařany je nejvyšší hodnotou řád a společenství a jednotlivec ztotožňuje svoje životní cíle s cíli své komunity a říše jako celku. Řád je vždy udržován jen za cenu většího či menšího násilí a ani osvícení vůdci v čele Gandharské říše se nevyhnou celé řadě násilných kroků – nejen takových, jejichž logiku populace chápe a podporuje, ale občas i takovým, které je třeba prosadit navzdory cítění lidu.
Vedle tohoto silně řádného aspektu má Gandharská kultura ale také paradoxně celou řadu iracionálních prvků – všelijaké vědmy, šamani, věštci, hadači a někdy i vyloženě blázni a kejklíři se potulují uvnitř komunit či putují leckdy i s doprovodem napříč krajinou. Proslulí šamani jsou hostěni a vítáni, blázni a kejklíři spíše trpěni, ale nakonec k nim všem vládne základní postoj, že se jedná o nutné výjimky z pravidla, které zde musí být, aby se řád svou řádností nezalknul.
Společnost rozeznává celkem pět kast neboli Barev: Vrazi, Vykonavatelé, Volající, Vědoucí a Vystoupivší (Maghavani). Každá z pěti základních Barev má svůj kodex cti a morálky. Například Vrazi mají povoleno zabíjet (lidi nebo zvířata), avšak jen za zvláštních podmínek (v rámci rituálu; řádně vyhlášená válka je chápána jako rituál). Proto jen Vrazi mohou vykonávat činnost vojáka nebo třeba i řezníka. Vykonavatelé spatřují svůj cíl v tvorbě hmotných hodnot a v udržování společenského řádu (sem patří jak poslové, obchodníci, tak stavitelé či zemědělci). Volající komunikují s božskými silami a Vědoucí zkoumají svět svým rozumem a citem (sem patří jak učenci všeho druhu, tak lékaři či mistři paměti).
Gandhařané v obyvatelích Siranie vyvolávají značně smíšené pocity. Na jedné straně Siranie cítí sílu Gandharské říše, jež by mohla díky své mocenské převaze kdykoliv Siranii vymazat z povrchu Qurandu, což vzbuzuje strach a obavy. Těm ulevuje fakt, že Gandhara si drží svou izolaci a Siranii již dlouhá staletí nijak neohrožuje, naopak, v řadě případů se chová jako opatrný spojenec. Kolektivismus a poslušnost Gandhařanů vůči autoritám ale v poněkud individualistických Siranijcích vzbuzuje dojem, že jejich tajemní sousedi jsou jakýmisi dobrovolnými otroky, nebo dokonce včelami v obřím úlu kolektivního vědomí. Reálná setkání s živými Gandhařany zas podobné představy zaplaší – v lidském kontaktu jsou Gandhařané slušní a vlídní, navzdory přísným výrazům a břitkým zrakům, a jsou veskrze lidští v humoru i ve vážnosti.
To, co je známo o Gandhařanech na západě je však pouhá špička ledovce. Gandhara sama se člení na řadu státních celků s vlastní historií a s vlastními problémy. Jen občas dolehnou zpoza hraničních hor do Siranie zprávy o dalekých konfliktech či společenských změnách, jež však též zůstávají zamlžené a nejasné.
Dornir – Dornové
Statné a odolné obyvatelstvo Západu a Severu. Dornové jako rasa vstoupili na dějinnou scénu poměrně nedávno, kdy se divoké dornské kmeny z tiriqanských stepí přehnaly západním Qurandem, dočasně dobyly Garion a osídlili řadu severských zemí. Od té doby se již ale usadili a založili, zvláště na sever od Garionu, několik království.
Dornové jsou celkově robustnější a mají těžší kosti, než průměrní lidé, jejich ramena i boky jsou širší, paže i nohy pevnější a silnější. Mají povětšinou plavé vlasy a vousy, modré či hnědé oči. Mezi jejich silné stránky náleží rozhodně tělesná síla a odolnost, stejně jako neobyčejná odolnost vůči elementům, zvláště chladu. Mezi slabší stránky, alespoň jak je to vnímáno okolními národy, náleží limitovaná schopnost se společensky organizovat. Dornové dají hodně na ‚právo silnějšího‘ a jejich organizace je povětšinou kmenová se silným mužem v čele, protože jejich tělesná i společenská zkušenost jim říká, že síla často rozhoduje. Uldar a další severská království jsou tedy tak trochu výjimkou z dornovské nátury, a jsou výsledkem náročného civilizačního vývoje, který povahu Dornů poněkud zkrotil.
Dornové ale jinak nejsou žádní ‚barbaři‘ ve smyslu divokých a násilných kmenů. Naopak, mohou se pochlubit bohatým výtvarným uměním a hudbou, stejně jako košatou vypravěčskou tradicí. Pověst o tajuplném ‚prameni příběhů‘ existuje jak v Uldaru, tak v pravlasti Dornů na tiriqanské stepi.
Širá travnatá step zvaná Tiriqani je podle všeho kolébkou dornské rasy. Doposud na ní žijí početné kmeny kočovných pastevců. Čas od času se stane, že kmeny pod sebou dočasně sjednotí některý z náčelníků, a pak se okolní národy musí připravit na krušné časy. Většinu času ale stepní lidé vzdorují jakémukoliv sjednocování a spokojeně fungují v oddělených kmenech.
Alpás – Elfové
Obecnou siranijštinou alpás, spisovně alpas, gandharsky albhai, neboli elfové. (Více o elfech též zde a o elfích jazycích zde.) Prastará rasa, o níž se praví, že vznikla spolu se světem samotným. Oproti většině ostatních ras jsou elfové nesmírně dlouhověcí, v povaze klidnější a mírnější. Žijí v sepjetí se silami přírody a na rozdíl od ostatních jen málo mění své zvyky a svou povahu během života. Podobně jako lesní zvěř žijí v instinktivním souladu s okolím a je jim vlastní jakási moudrost, moudrost rovnováhy a nezasahování, která je ostatním rasám povětšinou nepřístupná a proto ji nahrazují instrumentální racionalitou. Elfové na machinativní lidský rozum a zchytralost naopak příliš nedají a rozvíjejí vlastní pojetí, v němž se snoubí inspirace, intuice a staletá zásoba zkušeností.
Jejich dlouhý život a nashromážděné zkušenosti mají dvojí tvář: na jedné straně nemusí na rozdíl od lidí tolik tápat, rozumovat a experimentovat, protože často prostě vědí. Na druhou stranu mívají někdy až příliš jasno, nedají se obměkčit slovy a na náhlé změny reagují s odporem a bez pružnosti.
Pokud jde o vzhled, není mnoho rysů, které by byly pro elfy zcela univerzální – jen některé rody lze poznat podle špičatých uší (zvláště výrazně lesní a diví elfové), ne všechny rody jsou zcela bezvousé (šedí elfové často mají vousy, i když jemnější, podobné vlasům). Všeobecně platí, že jsou elfové jemnější a štíhlejší tělesné stavby, než lidé, mají lehce sešikmené mandlové oči, ale i z toho najdeme výjimky – temní elfové bývají často dobrými zápasníky a oči šedých elfů jsou rovnější a podobné lidským. Stejně je ale nakonec vždy snadné elfa poznat, ne kvůli tělesné stavbě, ale kvůli tomu, jak působí. Elfové mají svoje kouzlo, svou eleganci, podobnou laním nebo vlkům, svou neuspěchanost, vědomí své dlouhověkosti, zvláštní pohled v očích, jiný smích a jiný pláč. Elfové nejsou zdaleka dokonalé bytosti, i mezi elfy najdeme hlupáky, opilce, blázny a zločince, ale vždy jaksi v elfím stylu – se spoustou poezie (ať již jakkoliv kvalitní) a elegance (ať již jakkoliv pokroucené).
Elfů je mnoho rodů a skupin, které se liší prostředím v němž žijí, zvyky i povahou a vzhledem, takže vlastně vytvářejí docela samostatné “rasy”, alespoň vizuálně. Přesto však nakonec sdílejí společnou esenci elfství.
Vezanim – Vezanci
Obyvatelé Starého Vezanu odvozovali svůj původ přímo z rukou Jediného Boha, Baotha, který stvořil prvního z nich z prachu a hlíny, jíž vštípil hlad a chtíč a vůli, takže obživla a začala se množit a krmit se zvířaty a rostlinami. Vezanci sami sebe považovali za vyvolený národ, který je stvořen k jedinečnému údělu, totiž poslouchat vůli Baotha a jeho archandělů, Zilathů.
Vezanci jsou toho názoru, že duše neexistuje a že životní princip je obsažený v krvi a je to skutečně tak, že krev vezanských národů má větší potenci, než krev ostatních bytostí – posiluje, léčí, ovlivňuje vědomí.
Společnými vlastnostmi Vezanců jsou snědá pleť („barva hlíny z níž byli stvořeni“), černé vlasy a oči, jinak průměrná lidská výška i dožití. Vezancům je také vlastní velmi čilá a tvořivá mysl, aktivita a podnikavost. Někteří z nejslavnějších vynálezců a inovátorů pocházejí z vezanské rasy, stejně jako státníci a řečníci. Hbitý jazyk a obratná argumentace, přesvědčivost projevu a charisma je mnohým Vezancům vlastní. Vezanci jsou přesvědčeni, že lidská povaha je založená na chtíči a hladu (ať už fyzickém, nebo po poznání), a právě proto, že jejich společnosti s tím počítají, tak jsou na to nakonec připraveny a fungují v mnohém velmi dobře. Vezanci si umí užívat života velmi unikátním a pestrým způsobem, jakého upjatí Arkinové, šetrní Elfové nebo prostí Dornové nejsou schopni.
Mezi známé národy rasy Vezanců patří i Garioňané. Garion je místem velkého smíšení a třebaže vezanská krev tvoří základní příměs Garionské populace, již dávno se spojila s dalšími vlivy, hlavně Seveřany (rasa Dornů), ale poněkud i s Elfy a Saify. Výsledkem je národ, který je i svou geografickou polohou i svou výbavou nejblíže jakémusi ‚obecnému člověku‘ s přirozenou variací barvy pleti od bledé, přes nažloutlou až po tmavě hnědou a s poměrně volnou variací barev vlasů a očí, stejně jako tělesné výšky od 170 po 190 u mužů a o 15 cm méně u žen a s dožitím, které se pohybuje mezi 60-80 lety. Až na vzácné výjimky tedy krev Garioňanů například již nemá ony vzácné vlastnosti původních Vezanců.
Dalším národem rasy vezanců jsou Havdauřané, obývající říši západně od Garionu. Obyvatelé Havdauru jsou zvláštní kombinací elfí a vezanské krve téměř bez dalších příměsí. Dožívají se trochu delšího věku, než průměrní lidé, mají vyšší talent k magii a jejich krev má v sobě trochu oné vezanské speciálnosti. Jejich hlavní specialitou ale je kulturně zavedená zásvětní nemrtvá existence.
Falaskás – Falaskové
Původ Falasků (na dalekém Západě známí jako Fanesgové), mořské rasy, je zahalen tajemstvím. Nejen proto, že je dávný a daleký, ale též proto, že sami Falaskové si velmi pečlivě střeží svou historii a své dědictví a s nikým jej nesdílejí. Rasa je známa pevninskému obyvatelstvu v mnoha podobách a variantách jakožto pověstné ‚mořské národy‘, jejichž impéria v minulosti rostla a upadala a válčila spolu, aniž by o tom suchozemci měli jasnější přehled. V časech rozmachu některého z falaských impérií se suchozemci náhle ocitali pod jejich krutou nadvládou a někdy trvalo celá staletí, než se jí podařilo zbavit.
Falaskové nikdy nebyli oblíbení pánové, protože v jejich modelu světa jedině oni mají duši a pravou lidskou povahu, zatímco všechny ostatní rasy jsou jim od přirozenosti dané všanc k volnému užívání. Mají v podstatě podobný poměr k ostatním rasám, jako mají mnohé rasy poměr ke zvířatům.
Pokud jde o vzhled a charakteristiku, hlavním rozlišujícím rysem Falasků je, že kromě plic mají též žábry. Jsou vyšší, než průměrní lidé, bez pěsti dva meče, ženy Falasků jsou ještě vyšší, kolem dvou mečů. Nohy mají široké, s blánami mezi prsty a těla mají protáhlá, mrštná, zvláště pod vodou. Barva kůže variuje od šedé přes zelenou až po téměř černou. Jejich vlasy mají odlišný charakter než vlasy pozemských ras, jsou to spíš takové dlouhé poloprůhledné provazce, které se umí rozzářit vnitřním světlem, což zvlášť v podmořských hlubinách přichází vhod. Oči mají velké a kulaté, mnohých barev, nejčastěji ale jasně rudé. Jako oděv používají zvláštní látku neznámého původu, která po namočení izoluje a udržuje tělesné teplo. Zbroj vyrábějí skládáním z tvrdých schránek korýšů.
Falaskové sami se rozdělují na množství národů, ale suchozemci mají pouze povšechnou představu a rozdělují Falasky do dvou obecných kategorií:
– Ostrovní Falaskové: Ostrovní nebo též Příbřežní Falaskové jsou výsledkem smíšení Hlubinných Falasků a suchozemců. Jsou ve všem podobnější lidem: jejich žábry jsou jen rudimentární, nedokážou pod vodou zůstat setrvale, tudíž tam nemají svá sídla. Jejich kůže je v podstatě lidská, má jen slabý šedý nádech. Oči jsou poněkud kulatější, než lidské, ale nemívají děsivě rudou barvu, jako u Hlubinných Falasků. Naopak, díky velkým očím a ladné vytáhlé postavě jsou ženy z národa Ostrovních Falasků považovány suchozemci často za velmi krásné. Osud tohoto falaského národa je jinak poměrně krušný: vzhledem k tomu, že falaská impéria minulosti se chovala k suchozemcům krutě, jsou současní Příbřežní Falaskové považováni za pátou kolonu a většinová společnost se k nim chová jako k páriům a vnitřnímu nepříteli. Mnohdy tedy žijí v chudobě a nespokojenosti.
– Hlubinní Falaskové: Tento národ je zcela přizpůsobený pro život pod vodou. Hlubinní Falaskové mají podmořská města a říše, o nichž suchozemci nemají tušení. Vedle žaber, vysoké postavy, bioluminiscenčních vlasů, ploutvovitých nohou a velkých očí přizpůsobených na podmořskou tmu mají některé druhy podmořských Falasků také dlouhé ocasy a těla pokrytá světélkujícími kresbami či tvrdými šupinami. O Hlubinných se ví velmi málo, proto existují mnohé dohady a báje. Jedna z často opakovaných doměnek říká, že Hlubinní se dožívají vysokého věku, celých staletí, a že během celého svého života pomalu rostou. Staří Hlubinní tedy podle všeho musí mít nesmírně obří těla. Těžko ale říci, co je na takových zprávách pravdy.